Voetbalontwikkelingen S.V. Grol

21-06-2016

Uit de in mei 2016 gehouden verenigingenquete kwamen de volgende verbeterpunten naar voren: meer aandacht voor het voetbal, betere opleiding spelers, beter technisch beleid, meer prestatief karakter, meer aandacht lagere teams, gelijkheid van teams, objectieve team indeling, betere ondersteuning leiders en trainers, meer aandacht meiden en vrouwentak, betere (winnaars)mentaliteit, voldoende leiders en betere trainers recreatieve elftallen. Tegelijkertijd kwam ook in gesprekken met de jeugd(selectie)trainers duidelijk naar voren dat men zich ernstig zorgen maakt over de voetbalopleiding als ook de snelheid waarmee het kwaliteitsplan jeugd wordt ingevoerd.

Daarom hebben leden van het jeugd-, senioren- en hoofdbestuur op zaterdagmiddag 18 juni j.l. in een open gesprek met elkaar van gedachten gewisseld. Er is gesproken over wat er op dit moment leeft binnen de vereniging, waar bestuurlijke verbeterpunten zitten en waar we als vereniging naar toe moeten.

Ook in dit gesprek is naar boven gekomen dat op het gebied van de voetbalopleiding nog flinke stappen te zetten zijn. De besturen hebben met elkaar nogmaals uitgesproken dat de focus binnen de vereniging nog meer naar de voetbalopleiding moet gaan. Ook zal de verenigingscultuur nog meer op het voetbal gericht moeten zijn. Dit is op de Algemene Ledenvergadering (hierna: ALV) van 2015 al genoemd, maar moet in de praktijk nog meer prioriteit krijgen.

Concreet houdt dit in dat het bestuur in samenwerking met de technische commissie en de jeugdtrainers gaat onderzoeken wat er voor aanvang van het seizoen reeds gerealiserd kan worden en zal tijdens de komende ALV vanuit het hoofdbestuur een stappenplan worden gepresenteerd. In dit stappenplan moeten concrete acties staan die moeten leiden tot een verbetering van de voetbalopleiding, voor zowel recreatieve als prestatieve jeugdelftallen. En binnen deze opleiding moet er ook meer aandacht zijn voor de mentaliteit van de spelers in en buiten het veld.

Tijdens de afgelopen ALV is reeds aangegeven dat er gewerkt wordt aan een kwaliteitsimpuls bij de jeugdopleiding. Hieronder geven wij u een opsomming van de eerste wijzigingen die met ingang van het seizoen 2016/2017 zichtbaar zullen zijn. Het betreffen de volgende punten:

- er zijn drie Hoofd Jeugdopleidingen in plaats van één. Dit zijn: Jos Porskamp (meiden), Sander van Beckhoven (A- t/m C-jeugd) en Bert Roeterdink (D- t/m F-jeugd). Zij zullen doordeweeks op minimaal twee avonden per week zichtbaar zijn op het veld voor ondersteuning van de trainers van zowel de prestatieve als recreatieve elftallen. Ook zijn zij op zaterdag aanwezig om wedstrijden te bekijken en te bespreken;

- het jeugdbestuur wordt weer het eerste aanspreekpunt voor alle jeugdzaken, met uitzondering van de voetbaltechnische zaken. Dit houdt bijvoorbeeld in dat de drie Hoofd Jeugdopleidingen geen actieve bijdrage meer leveren als er een spelerstekort is voor een wedstrijd bij een bepaald elftal. De Hoofd Jeugdopleidingen focussen zich volledig op de verdere ontwikkeling van de jeugdopleiding en ontwikkeling van het aanwezige kader;

- er is het komende seizoen voor de D1 en C1 een 3e trainingsmoment. Eveneens wordt er voor elk F-elftal gedurende een aantal weken een extra trainingsmoment gecreëerd. Voor deze extra trainingen bij de F-jeugd wordt samengewerkt met Rap & Snel;

- het beoordelen en selecteren van de selectietrainers wordt door de Hoofd Jeugdopleidingen verder opgepakt. Er zal sprake zijn van meer interactie met de selectietrainers en er volgen kritischere evaluaties. De selectietrainers bij de jeugd zijn het komend seizoen: Max de Vries sr. (A1), Rik Gockel (B1), John Ligtenberg (meiden B1), Max de Vries jr. (C1), Nenad Dokic (meiden C1), Mark Baten (D1), Dalibor Repija/Carry Walterbos (meiden D1), Nando Schutten (E1), Sil Dieker/Eric Pos (meiden E1) en William Krabbenborg (F1).

In het te presenteren stappenplan tijdens de komende ALV zal rekening worden gehouden met de uitkomsten van de onlangs gehouden verenigingsenquête, degradatie en situatie Grol 1, promotie Vrouwen 1, 3e prestatieve seniorenelftal, degradatie A1, zeer goede prestaties C1 en E1, discussie met de besturen op 18 juni en discussie met de jeugdselectietrainers.

Tot slot valt nog te melden dat onze hoofdtrainer, Jeroen Burghout, het komend seizoen bij Grol 1 met een flink gewijzigde selectie zal werken. Er is een zevental spelers vertrokken. Dit zijn: Jelle Kornegoor (vv Ruurlo), Kai Ordelmans (HSC’21), Rob Temmink (Hoeve Vooruit), Lennard Walterbos (Quick 1888), Max de Vries jr. (FC Winterswijk), Wouter Pillen (RKZVC) en Edouardo da Sousa Calvalcante (Grolse Boys). Daartegenover staat dat Wouter Rexwinkel (sp. Rekken) bij Grol komt voetballen.

Grol 2 zal komend seizoen weer onder leiding staan van Kevin Vos. Er is sinds een aantal jaren weer een prestatief Grol 3 samengesteld dat getraind wordt door Max de Vries sr. En bij Vrouwen 1 staat net als vorig jaar Jos Porskamp weer als trainer-coach voor de groep.