Grol JO13 1 - Zelos JO13 1

28-11-2016

26-11-2016.   Laatste wedstrijd heenronde levert opnieuw drie punten op!
Vandaag de laatste wedstrijd van de heenronde. Tegenstander is Zelos uit Zelhem. Een moeilijk in te schatten tegenstander. Een team dat ergens in de middenmoot bivakkeert met een doelsaldo van 12-28. Echter, ook een team dat met 2-0 wint van Ruurlo. Dus een tegenstander waar toch wel iets van valt te verwachten. Omdat ze al veel goals tegen hebben geeft Mark in de wedstrijdbespreking aan vanaf de eerste minuut vol druk te zetten, zodat die eerste goal zo snel mogelijk valt (net als tegen PAX). De jongens pikten dit advies goed op. Al in de eerste minuut had het zo maar 1-0 kunnen staan als Thijmen iets meer geluk had gehad. Ook daarna werd Grol via Thijmen regelmatig gevaarlijk. Hij legde de ballen steeds goed terug na een goede actie, maar het was allemaal net niet. Doordat een goal lang uitbleef zag je bij de spelers een soort van slapheid optreden in hun spel. Een beetje een gedachte van, hè die goal wil niet vallen maar dat komt nog wel. De echte scherpte ontbrak een beetje. Maar gelukkig is daar dan nog altijd Thijmen. In de 25e minuut kreeg hij de bal mooi aangespeeld van Berend. Met een goede actie naar binnen speelde hij zich vrij en haalde vervolgens vanaf zo’n 18 meter verwoestend uit, 1-0. De ban was gebroken. Maar nog geen minuut later had het ook zomaar 1-1 kunnen staan. Mika, die verder weer een goede wedstrijd op de mat legde, was even zijn man uit het oog verloren die daardoor uit een voorzet van de rechtsbuiten zomaar had kunnen scoren. Gelukkig ging de bal ruim langs de goal. De ruststand was derhalve dan ook 1-0.

Besloten werd om in de rust nog even te wachten met wisselen. Er werd door de technische staf aangegeven dat het allemaal wel net ietsjes feller mocht de tweede helft. Toch was de eerste grote kans voor Zelos. In de 38e minuut slalomde de nr. 10 van Zelos (een goede speler) door de complete verdediging van Grol. Gelukkig was daar Chiel die met de punt van de voet redding bracht. Nog geen minuut later was het aan de andere kant ook bijna raak. Mick, die een puike partij als linksback speelde, kreeg de bal plotseling voor zijn voeten en haalde vanaf zo’n 18 meter snoeihard uit. Helaas voor hem en Grol ging de bal net naast het doel. Daarna werd er gewisseld. Juul en Mika gingen naar de kant voor Siem en Kaj. Na deze beide kansen was Grol, net als in de eerste helft, weer de bovenliggende partij. Het was slechts een kwestie van tijd alvorens er gescoord zou worden. In de 47e minuut was het dan zover. Evan kreeg de bal en week uit naar de linkerkant. Hij kreeg zoveel ruimte dat hij vanaf de rand van de zestien vrij kon aanleggen. De bal vloog hoog in het dak van het doel, 2-0. Een bevrijdend doelpunt voor Grol! Daarna was de wedstrijd gelopen. Nog geen twee minuten later was het opnieuw raak. Thijmen kreeg de bal op de middenlijn en nam de bal mee naar binnen. Siem rende vervolgens naar de positie van Thijmen en kreeg de bal op het juiste moment aangespeeld. Hij kon vrij op de keeper aflopen en met een fraaie kapbeweging legde hij een verdediger en de doelman in de luren, 3-0. Weer twee minuten later was het opnieuw Siem die de bal kreeg aangespeeld. Hij probeerde in de zestien zijn man te passeren, maar werd onreglementair neergelegd. De scheidsrechter (onze leider Wout Walterbos die een goede wedstrijd floot) kon niet anders dan naar de stip wijzen. Vervolgens schreeuwde het hele team naar Chiel dat hij de strafschop moest nemen. Koel als hij altijd is schoot Chiel de bal onhoudbaar hard in het linkerzijnetje, 4-0. Vlak daarna wisten Mick en Thijmen bijna de score te verhogen. Helaas gingen beide doelpogingen er net niet in. De laatste paar minuten kwamen Mika en Juul voor Berend en Thijmen in het veld. Mika was nog geen halve minuut in het veld of hij had al bijna gescoord. Zijn schot ging maar net naast de verkeerde kant van de paal. Het bleef dan ook bij een 4-0 eindstand.

Een goede overwinning derhalve, vooral op basis van de tweede helft. Leuk was om te zien hoe onze tegenstander onze jongens na afloop van de wedstrijd feliciteerde. De keeper gaf Chiel zelfs een compliment voor zijn strakke penalty. Hoe mooi kan jeugdvoetbal zijn!
Met deze wedstrijd is de heenronde afgerond. Tijd om een tussenbalans op te maken. De eerste zeven wedstrijden werden winnend afgesloten. Toch was het voetbal over het algemeen niet echt geweldig. Reden voor de technische staf om enkele tactische aanpassingen te doen. Dit had al snel effect. De jongens pakten het erg snel op en lieten zien dat ze wel degelijk goed samen kunnen voetballen. Het voetbal wordt steeds beter en de eerstejaars hebben laten zien dat ze al volledig gewend zijn aan het voetballen op een groot veld. Ook individueel ontwikkelen de jongens zich goed. Veel spelers zijn op meerdere posities inzetbaar, waardoor de keuzemogelijkheden voor de technische staf legio zijn. Al met al heeft dit ervoor gezorgd dat na de helft van het aantal gespeelde wedstrijden  s.v. Grol JO13 1 samen met Spcl. Lochem JO13 1 de ranglijst aanvoert. Volgende week staat de laatste wedstrijd voor de winterstop en tevens de eerste wedstrijd van de terugronde op het programma, uit in Aalten tegen AZSV JO13 1.

s.v. Grol JO13 1  -  Zelos JO13 1        4-0
Doelpuntenmakers:   Thijmen, Evan, Siem en Chiel