Terechte nederlaag voor Grol 1 tegen Heino 1

02-12-2012

Grol 1 - Heino 1  1 - 3

Op zondag 2 december speelde koploper Grol 1 tegen middenmoter Heino 1 uit Heino. Heino is een 7000 inwoners tellend dorp in de gemeente Raalte. De enige voetbalclub in het dorp is v.v. Heino, heeft circa 1000 leden en is qua aantal teams zeer goed te vergelijken met de sv Grol. Heino is met een zeer goede reeks bezig en heeft de laatste zes wedstrijden niet meer verloren. Bovendien werd vorige week in de beker zaterdag 4e klasser SCD met maar liefst 9 – 0 verslagen. Heino is dus in vorm. Grol 1 is ook met een goede reeks bezig en voert nog steeds zeer verrassend de ranglijst aan in de 2e klasse J. Twee goede ploegen stonden derhalve afgelopen zondag tegen over elkaar.

Grol 1 begon wederom met Christian Pillen en Mart Zieverink in de basis. Bram Rhebergen had een lichte blessure en Tim Peters begon op de bank. Jos Heutinck had voor Wouter Pillen op de voorstopperspositie gekozen. Wouter Pillen speelde een zeer goede wedstrijd en wist menig aanval van Heino te stoppen.

Het tempo in de wedstrijd, met name in het begin, was zeer hoog. Mark Peters op rechts, waar zeer veel ballen op gegeven werden, misschien wel iets te veel, zorgde voor heel veel druk en creëerde met name in het begin enkele kansen. Een schot van hem zelf en een kopbal van Lennard waren de eerste wapenfeiten. Pas na een kwartier kreeg Heino de eerste kansen. Een schot ging maar net voorlangs en een cornerbal die door Bas Jansen werd verlengd kon ternauwernood door Max de Vries worden weggewerkt.

Foto's: Marcel Houwer

Heino stoorde vroeg en Grol kwam eigenlijk de gehele wedstrijd niet in hun eigen spel. Naarmate de wedstrijd vorderde nam Heino steeds meer het heft in handen. Heino liet de bal makkelijk rondgaan, had een groot aantal zeer beweeglijke spelers, en was voor Grol een lastige tegenstander. Peter Gerritsen, Douwe Booij en Bas Jansen speelden een zeer goede wedstrijd. Ook arbiter Remco van den Berg uit Borculo presteerde goed en zorgde er voor dat beide teams lekker konden voetballen. Heino creëerde steeds meer ruimte voor zichzelf, maar wist in de eerste helft niet te scoren. Rik Keijzer en Jesper Schokker hadden goede kansen. Max de Vries wist een bal boven uit de kruising te tikken. Grol had eigenlijk alleen nog via Bjorn Koldeweij een goede kans, maar zijn schot was niet overtuigend genoeg in de hoek gespeeld, en een vrije trap van Lennard die net overging.

In de tweede helft drong Heino nog meer aan. Wouter Pillen kon in eerste instantie Bas Jansen in een 1 tegen 1 duel nog van scoren afhouden en even later kwam Grol goed weg toen een schot van Peter Gerritsen via de binnenkant van de paal het veld weer in kwam. Even leek het er op dat Grol de schade beperkt kon houden en misschien wel een gelijkspel uit het vuur zou kunnen slepen. Maar in de 67e minuut was het dan toch raak. Bas Jansen scoorde via een fraaie solo en een bekeken schot via de rechterpaal de 0 – 1. Even later maakte de ingevallen Ruben Meijer er, na soeverein rondspelen door Heino, met een fraai afstandsschot 0 – 2 van. Grol was de weg even kwijt, want een aantal minuten later scoorde de vrijgespeelde Bas Jansen zijn tweede treffer op aangeven van rechtsbuiten Jesper Schokker: 0 – 3.

Grol drong in de laatste 10 minuten nog wel aan, en dat kenmerkt toch wel de goede instelling van dit team. De ingevallen Tim Peters maakte vlak voor tijd de eretreffer via een mooie schuiver onder keeper Tom Vastenavond door: 1 – 3. Dit was tevens de eindstand. Een terechte overwinning voor Heino. Grol verliest haar koppositie en staat momenteel gedeeld tweede met Dieze West.

Komende week kan het team van Jos Heutinck revanche nemen. Men speelt op zondag 9 december de laatste competitiewedstrijd van de heenronde, als ook de laatste wedstrijd van 2012, om 14.00 uur in Hengelo (ov.) tegen HVV Tubantia. Het zou mooi als 2012 kan worden afgesloten met nog 3 punten extra.

Wedstrijdinformatie

Speelronde: 12
Wedstrijd: Grol 1 - Heino 1
Scheidsrechter: De heer Remco van den Berg uit Borculo
Eindstand: 1 - 3
Ruststand: 0 - 0
Scoreverloop:

67e min. 0-1, Bas Jansen
75e min. 0-2, Rube Meijer
78e min. 0-3, Bas Jansen
85e min. 1-3, Tim Peters

Gele kaarten: geen
Opstelling Grol: Doel: Max de Vries
Achter: Thomas Porskamp, Wouter Pillen, Bjorn Koldeweij en Michel Kamphuis,
Midden: Christian Pillen, Done Emaus (87e min. Bram Huls) en Lennard Walterbos (aanvoerder),
Voor: Mart Zieverink (60e min. Tim Peters), Mark Peters en Sander Nijhoff.
Pupil van de week: Fem Gelinck en Luuk Sloots van F5
Sponsor Wedstrijdbal: