Grol in eigen huis nog altijd ongeslagen

02-02-2014

s.v. Grol - SC Bemmel  3 - 1

Bij het noemen van de plaatsnaam Bemmel en in het verlengde daarvan de plaatselijke voetbalclub SC Bemmel, zal de Grolsupporter afgelopen zondag niet direct gedacht hebben aan de bekende jaarlijkse Ponymarkt of de populaire jaarlijkse Dweildag in deze ruim twaalf duizend zielen tellende Betuwse plaats.

Voorafgaande aan de aftrap van Grol 1 - SC Bemmel 1 zullen daarentegen diverse Grolsupporters mogelijk wel in gedachten zijn geweest bij de eerste competitiewedstrijd tegen de hoofdmacht van deze in januari 1946 opgerichte voetbalclub. Een wedstrijd die in een smadelijke 4-0 nederlaag eindigde, zoals trainer/coach Jos Heutinck het in zijn voorbeschouwing voor de wedstrijd van afgelopen zondag omschreef.

Het betrof op zondag 22 september 2013 de derde wedstrijd in het eerste seizoen van Grol 1 in de eerste klas van de KNVB. Een toen nog onervaren Grol 1 op eerste klas niveau. Immers SC Bemmel was in juni 2012 voor het eerst in haar bestaansgeschiedenis naar de eerste klas gepromoveerd, terwijl Grol dat huzarenstukje een jaar later in juni 2013 klaarde.

En dat Grol inmiddels enkele stappen voorwaarts heeft gemaakt, bleek afgelopen zondag tijdens de return tegen de Bemmelse formatie, waarin een klinkende 3-1 zege werd geboekt. SC Bemmel dat overigens getraind wordt, en dat zal vele Grollenaren verrassen, door Ernst van Nispen. Inderdaad, Ernst is de zoon van Jhr. Mr. E.M. van Nispen tot Pannerden, burgemeester van de gemeente Groenlo van 1955 tot 1965. En die burgemeester woonde in het huis waarin thans Gerrit Pfeifer woont, de nieuwe hoofdsponsor van de s.v. Grol met ingang van het seizoen 2014-2015 (Pfeifer Heavy Machinery in Groenlo). Derhalve het geboortehuis van de huidige Bemmelse trainer/coach. Echter dit alles kon en mocht niet voorkomen dat een in de eerste helft kansloze s.v. Grol in de tweede helft, en dat met name op basis van een teamprestatie, alsnog toesloeg en een zeer belangrijke driepunter in de wacht wist te slepen.

Grol ging van start met spits Mart Zieverink op de bank. Het gevolg was dat Sander Nijhoff het stekkie als aanvallende middenvelder, waarmee hij weken achtereen een ruime voldoende scoorde, moest inruilen voor de spitspositie. De ploeg van trainer/coach Jos Heutinck werd in het eerste bedrijf overvleugeld door de individuele klasse van SC Bemmel. De gasten uit de Betuwe wisten echter de vele grote kansen onvoldoende uit te spelen, zodat bij rust nog steeds de 0-0 stand op het scorebord prijkte. Zelfs een strafschop, in de 14e minuut van de eerste helft door scheidsrechter Kok uit Ulft toegekend, werd door SC Bemmel-speler Bart de Lange niet benut. Goalie Max de Vries wist met een katachtige reactie een tegendoelpunt te voorkomen.

Ondanks een in de tweede helft sterk terugkomend Grol, wist SC Bemmel toch een voorsprong te nemen. Een in de 58e min. genomen hoekschop werd tegen de lat gekopt en de terugspringende bal werd alsnog ingekopt door Bart de Lange. De wissel van Mart Zieverink voor middenvelder Doné Emaus leverde voor Grol het zo gewenste succes op. Het spel verbeterde, omdat Sander Nijhoff weer terugzakte naar het middenveld. Hij was het ook, die met een fraaie kopbal spits Zieverink bereikte, die tweemaal koppende de goalie van SC Bemmel verschalkte: 1-1.

Nadat de goed spelende Michel Kamphuis in de 79e minuut een bijna onmogelijke bal van de doellijn haalde, was het Lennard Walterbos, die een beauty van een Grolaanval beëindigde met een bekeken doelpunt: 2-1. En daar bleef het niet bij. Want toen Lennard Walterbos in de 85e minuut onderuit werd gehaald en scheidsrechter Kok de voordeelregel toepaste, was het Jelle Kornegoor, die zijn voetbalklasse demonstreerde en vlekkeloos inschoot: 3-1.

Over de gehele wedstrijd genomen, mogelijk een geflatteerde overwinning, maar wel een overwinning die andermaal werd bewerkstelligd door een sterk collectief. Al met al een voorbeeldige teamprestatie, goed voor waardevolle drie punten.
Zij nog vermeld, dat aan Grolzijde laatste man Wouter Pillen een fantastische wedstrijd speelde, doelman Max de Vries zorgde voor de nodige rust, middenvelder Christian Pillen aantoonde over een uitstekende, ijzersterke conditie te beschikken en aanvaller Jelle Kornegoor aantoonde, dat hij als voetballer nog veel meer in zijn mars heeft.

Zondag 9 februari a.s. heeft Grol geen competitieverplichtingen. Op zaterdag 8 februari a.s. wordt er in ’s-Heerenberg gespeeld tegen MVR voor de Achterhoek Cup. De oefenwedstrijd tegen Concordia Wehl die op dinsdag a.s. gepland stond gaat niet door. Op zondag 16 februari a.s. speelt Grol in en tegen Glanerbrug, aanvang: 14.00 uur.

Wedstrijdinformatie

Speelronde:

Wedstrijd:

s.v. Grol 1 - SC Bemmel 1

Scheidsrechter:

dhr. J. Kok uit Ulft

Eindstand:

0 - 0

Ruststand:

3 - 1

Scoreverloop:

58e min. 0 - 1 Bart de Lange
63e min. 1 - 1 Mart Zieverink
75e min. 2 - 1 Lennard Walterbos
85e min. 3 - 1 Jelle Kornegoor

Gele kaarten: Grol: Max de Vries, Sander Nijhoff, Wouter Pillen
SC Bemmel: Tom Hafkenscheid en Ricky Houterman

Opstelling Grol:

doel: Max de Vries,
achter: Mart Willemsen (82e min. Thomas Porskamp), Michel Kamphuis, Wouter Pillen, Tim Peters,
midden: Done Emaus (60e min. Mart Zieverink), Lennard Walterbos, Christian Pillen,
voor: Johan Houben (71e min. Edgar Walterbos), Sander Nijhoff, Jelle Kornegoor

Sponsor Wedstrijdbal: Nerus Design Groenlo
Pupillen vd Week: Jasper Schovers en Pien Lantink van Grol G1
Bijzonderheden: Het bewijs dat het G-voetbal binnen de s.v. Grol een volwaardige plek heeft gekregen, werd geleverd met de aanwijzing van de pupillen van de week voor deze wedstrijd! En ... Na afloop werd het TOP deelnemersveld van het 25e Internationale Marveldtoernooi gepresenteerd.

Uitslagen 1e klasse E

s.v. Grol - SC Bemmel 3 - 1