Nieuwjaarstoespraak voorzitter Hans Scheinck

06-01-2020

Op zondag 5 januari vond de nieuwjaarsbijeenkomst van de s.v. Grol plaats. Deze was goed bezocht en het was lekker druk in het sportcafé. De bijeenkomst werd geopend met een nieuwjaarstoespraak van voorzitter Hans Scheinck.

Foto: door Theo Huijskes.

Hierin besteedde hij aandacht aan de diverse ontwikkelingen binnen de club:

"Beste mensen van de Grol,

Het jaar 2020 wordt voor onze vereniging een mooi jaar. We gaan samen met Grolse Boys waarbij we hen op de Grol-manier hartelijk welkom gaan heten.

We gaan het geld (€ 320.000,-) dat we als fusieclub van de gemeente gaan krijgen in 2020 in de eerste plaats besteden aan een nieuwe pannakooi voor de jeugd -een grote wens van Grolse Boys -. De pannakooi komt naast het beachveld te liggen en is nooit gesloten. Hoe meer kinderen bewegen, hoe beter. In de tweede plaats gaan we met het geld in 2020 beginnen met de verduurzaming van het sportpark. LED-verlichting in de lichtmasten, zonnepanelen, LED-verlichting in de kleedkamers, isolatie-maatregelen. Zo gaan we de energierekening flink omlaag brengen.

En als we het toch over het milieu hebben, we moeten opnieuw nadenken over de verspreiding van de rubberkorrels uit het kunstgras op het sportpark. De korrels mogen niet in het groen en de sloten terecht komen. De eerste strafzaak daarover is in Enschede geweest en de gemeente Enschede als eigenaar van die velden (van Vogido) is veroordeeld. Wij zijn eigenaar van ons sportpark en we willen niet zo’n strafzaak aan de broek. We moeten er opnieuw mee aan de gang, hoewel we tot de clubs horen met een schoon sportpark, zeggen buitenstaanders. Dat is nog niet genoeg.

Natuurlijk gaan we onze woensdaggroep hierin betrekken.  Want we zullen die mensen gaan vragen de aanvullende werkzaamheden uit te voeren. De waardering voor die groep kan dus niet groot genoeg zijn.

Wat het jaar 2020 sportief gaat brengen, ik ga geen voorspelling meer doen of mijn hoop uit spreken. Het klopt nooit of het helpt niet. Tot nu toe gaat het best aardig met onze voetballers, over de hele linie een dikke voldoende. Vasthouden, meiden, jongens, vrouwen en mannen.

Voor het volgend seizoen hebben we al twee nieuwe aanjagers gestrikt. Het nieuwe hoofd opleidingen junioren en senioren, Jos Heutinck en de nieuwe hoofdtrainer William Krabbenborg. Zijn we allemaal erg blij mee.

Verder gaan we in 2020 definitief werken in een nieuwe organisatiestructuur, gaan we sponsorwerving opnieuw inrichten, komt er een nieuwe blauw-rode kledinglijn,  gaan de trainingen voor niet-selectieteams meer aandacht krijgen en proberen we de trainingsfaciliteiten nog te verbeteren.

We kijken met de gemeente naar mogelijkheden om kinderen uit minima-gezinnen meer te laten sporten. Contributie mag geen belemmering zijn om mee te doen.

Maar niet alles zal mooi zijn. Een belangrijk thema wordt het drugsgebruik onder jongeren. De Grol heeft het initiatief genomen binnen de sport in Oost Gelre om dit bespreekbaar te maken binnen alle verenigingen.  We gaan overleggen als verenigingen – ondersteund door Gemeente, Politie, GGD-  over het onder controle krijgen van deze problematiek. Want harddrugs kunnen het hele leven van jongeren verwoesten zonder dat ze dit beseffen. We moeten hen helpen dit besef te krijgen.  Andere tijden, andere onderwerpen, andere problemen, een grote vereniging staat er midden in.

Met de voetbalverenigingen in Oost Gelre gaan we nadrukkelijk naar de toekomst kijken. Hoe ziet het eruit in 2025 ?  Hoe gaan we samenwerken en met wie ?  In het gezamenlijk overleg in november heeft de Grol ook dit thema nadrukkelijk aangekaart. De gemeente en de KNVB gaan het proces ondersteunen. In april gaan we bij Longa ’30 in een aparte bijeenkomst er verder met elkaar over spreken.

De clubs AZSV, Longa en Winterswijk hebben met elkaar al een tijdje een 1000+ overleg. Wat komt er specifiek op grote verenigingen af ? De drie clubs hebben gevraagd of Grol daarbij wil aansluiten. Dat gaan we doen.

Jullie zien, samenwerken wordt het werkwoord van de twintiger jaren. Ook binnen onze eigen vereniging. We kunnen het alleen samen, we doen het ook samen, dat is de basis van een vereniging.

Jullie allemaal binnen deze mooie vereniging wens ik namens het bestuur een heel gezond en succesvol nieuwjaar !

Dankjewel!"