Hoe de vereniging de Coronacrisis overwint: Bericht 6

13-06-2020

Gisteren hebben alle leden en vrijwilligers een update ontvangen over de ontwikkelingen binnen de club. Mocht je geen bericht hebben ontvangen (check ook even de spam) laat dit dan even weten via info@svgrol.nl.

Hierbij hetzelfde bericht op onze website:

Dit is het zesde bericht. De vorige ledenberichten in het kader van de Corona-crisis verschenen op 10 april, 25 april, 26 april, 8 mei en 21 mei.

Sinds 1 juni is door de versoepeling van de maatregelen er in de sport weer meer mogelijk geworden. Tot en met 18 jaar kun je trainen zonder de anderhalve meter afstand van elkaar. En kun je dus partijtjes spelen. Wedstrijden spelen mag nog niet. Maar alles wijst erop dat de competitie voor iedereen start in september. Jeugd en senioren. Een mooi perspectief.

De nieuwe competitie-indelingen worden in de periode 10 juli – 21 augustus door de KNVB bekend gemaakt. Het organisatiebestuur zal elke bekend geworden indeling telkens zo snel mogelijk op de website publiceren. Door diverse oorzaken zijn die indelingen bij de KNVB vertraagd. En de KNVB wil het zorgvuldig blijven doen. De KNVB publiceert ook eerst de klassen-indeling en daarna de poule-indeling. Bijvoorbeeld, Grol 1 speelt in de tweede klas, dat is intussen bekend. Maar in welke poule (tegen welke ploegen) wordt pas later bekend. De aanvraag voor promotie van Grol 3 (naar een hogere klasse) is nog niet behandeld door de KNVB. Dus de poule is ook nog niet bekend.

In totaliteit gaat Grol volgend seizoen met een record-aantal teams aan de competitie deelnemen. De teller staat op dit moment op 67 teams !

De trainingen voor de jeugdteams in de nieuwe samenstelling van het volgend seizoen starten op 15 juni.

De verwachting is dat het zaalvoetbal op 1 juli weer mag beginnen. Onder welke voorwaarden is nog niet bekend.

De wedstrijden in het bekervoetbal staan nog niet vast. De KNVB gaat nog een besluit nemen over de start van het bekervoetbal.

Corona heeft soms zeer onverwachte gevolgen. De bestelde en gesponsorde 30 kratjes met nieuwe bidons worden nog niet geleverd. Doordat gewoonlijk meerdere spelers / speelsters uit één bidon drinken, is er een verhoogd besmettingsgevaar. De sponsor Vrumona/Pepsi meldde dat leverancier Gatorade de bestelling heeft opgehouden. Volkomen terecht, de richtlijn van het RIVM is gevolgd, iedereen moet zijn eigen bidon naar de training meenemen.

De projecten in het kader van de fusie met Grolse Boys worden langzaam maar zeker weer opgepakt. Het moeten werken op anderhalve meter afstand maakt het voor de vrijwillige onderhoudsgroep moeilijk zaken op het sportpark uit te voeren.

Het overleg met de gemeente Oost Gelre over de overdracht van het complex van Grolse Boys (Het Wilgenpark) is intussen weer opgepakt. Daarover zijn concrete afspraken gemaakt. De overdracht zal vóór 1 november afgerond zijn, zoals het er nu voorstaat.

De fusie-akte zal door beide voorzitters op 30 juni bij de notaris ondertekend worden. Op 1 juli zijn we dus één vereniging.

Het sportcafé is weer open. En het terras ook. Omdat er maar 30 personen tegelijk in het hele gebouw mogen zijn in de maand juni, kunnen de vergaderruimtes nog niet geopend worden. In overleg met de eigenaar van het sportcafé kan er in het sportcafé vergaderd worden. Vanaf 1 juli mogen er 100 mensen tegelijk in het gebouw en kunnen waarschijnlijk de vergaderruimtes weer open. Gezien de vele besturen, commissies, werkgroepen, stichtingen en andere  verenigingsorganen bij de Grol (deze opsomming met een knipoog) is het prettig dat er een derde grote vergaderruimte bij komt. De rookruimte is opgeheven en omgezet naar vergaderruimte. Roken op het terras achter het sportcafé is nog toegestaan.

Al onze 275 sponsoren hebben het aan huis bezorgde bloemetje met Pinksteren erg op prijs gesteld. Er zijn heel wat kilometers gemaakt want de sponsoren van de Grol en het Marveld Toernooi bevinden zich ook buiten onze regio. Het Commercieel Team (voorheen de Sponsorcommissie) spreekt van een succesvolle actie.

Het afscheid van onze voormalige kantinebeheerder Henk Porskamp (echtgenoot van Annelies) was indrukwekkend. Woensdagavond 3 juni brachten 1.200 mensen aan hem in het sportcafé een laatste groet. Ondanks alle corona-maatregelen die strikt werden nageleefd, was het een warm afscheid. De organisatie was in handen van de buurt in samenwerking met het algemeen bestuur van Grol. Het was weer een bewijs van grote waardigheid die bij onze vereniging hoort. Die avond vormt een heel mooie herinnering voor zijn naasten. En in de geest van Henk was de jeugd van Grol gewoon aan het trainen. Ook op het hoofdveld. Zo wilde de familie het graag zien. Het leverde een aandoenlijk beeld op. Met een dik compliment aan de jeugd die zich zeer respectvol gedroeg.

Hans Scheinck

Voorzitter Grol