Arne Poelhuis van Poelhuis Promo

28-08-2020

Bron: Clubblad - Jaargang 40 - 2020 - nummer 2

Door: Kyra Broshuis

Hij zit net een maand in zijn nieuwe onderkomen aan de Lichtenvoordseweg11 in Groenlo, waar voorheen het bedrijf en woonhuis van schilder Bert Wicherink gevestigd was. Arne Poelhuis (48) heeft nu veel meer ruimte voor zijn bedrijf Poelhuis Promo, en dat was nodig ook. In zijn vorige woning had hij de garage als werkruimte en dat was veel te klein. Een deel van zijn werkspullen kon hij gelukkig bij een buurman onder de carport kwijt. Nu heeft hij volop de ruimte voor zijn gezin én zijn bedrijf. Poelhuis Promo bedrukt en borduurt werk- en vrijetijdskleding, voorziet bedrijfsauto’s van passende belettering en verzorgt reclameborden. Daarnaast levert Poelhuis allerhande relatiegeschenken en gadgets met professionele bedrukking of gravering. Zijn klanten komen uit het hele land en variëren van eenmanszaken tot grote bedrijven. Zo mocht hij recent voor de NOS paraplu’s met logo leveren.

Kraanmachinist
Arne Poelhuis is een geboren en getogen Grollenaar. Hij is getrouwd met Tamara Terbraak uit Zwolle en vader van dochter Pien van 14 en zoon Milan van 12 jaar. Van origine is Poelhuis kraanmachinist, iets heel anders dus. “Ik heb 15 jaar in Duitsland gewerkt als kraanmachinist, lange dagen en veel van huis. Ik zat toen in een zaalvoetbalteam, nog steeds trouwens, en we zaten met ons team bij Grenszicht. We moesten een nieuw tenue hebben en natuurlijk het liefst met een sponsor erop. Ik heb toen gelijk Raymond Holtkamp gevraagd of hij sponsor wilde zijn en dat wilde hij wel. Ik ben een beetje gaan rondkijken wat het kost, die bedrukte shirts, en kwam via een collega bij een bedrijf in Duitsland terecht dat in de sportkleding deed. Na een gesprek reeg ik daar een baan aangeboden maar dat leek me niks. Eenmaal thuis heb ik er nog eens goed over nagedacht en natuurlijk met Tamara overlegd. Het idee om voor mezelf te beginnen en bij dat bedrijf in Duitsland in te kopen, werd geboren. Zo is het begonnen. Mijn eerste klant was de klootschietvereniging in Zwolle. Wally schreef een stukje over Poelhuis Sportkleding in de Groenlose Gids en er kwamen steeds meer klanten.”

Zolder, garage, bedrijfspand
Arne werkte in eerste instantie vanuit een zolderkamer, verhuisde daarna naar de garage en heeft nu een prachtig bedrijfspand met woning aan de Lichtenvoordseweg. “In 2015 heb ik pas de stap gezet om me helemaal op mijn bedrijf te richten en het werk als kraanmachinist op te geven. Mijn vrouw heeft een baan in het ziekenhuis; we hadden dus wel een vast inkomen maar toch is het een grote gok. Ik had nooit gedacht dat ik ooit voor mezelf zou beginnen, laat staan in deze branche. Ik heb de afgelopen jaren veel geleerd en weet nu dat het echt gaat om doen en durven. En eerlijke communicatie met de klant en in andere zakelijke contacten, dat is heel belangrijk. Ik heb het geluk dat ik veel klanten krijg via mond-tot-mondreclame, dat is toch nog altijd de beste reclame die je kunt hebben.”

Band met de Grol
Net als zoveel andere Grolse jongens kwam ook Arne al op jonge leeftijd bij de Grol voetballen. “En tot mijn vijftiende ben ik actief geweest op het veld. Ik was spits en mocht vaak het laatste tikkie geven. Ik heb er altijd veel plezier gehad, zeker met de voetbalkampen. In de B ben ik gestopt in verband met werk. We woonden in het buitengebied en ik had een baantje bij de buurman, een varkensboer. Voor het middageten moest ik eerst douchen anders mocht ik het huis niet in. Daarna weer werken, vervolgens weer douchen en dan naar de Grol. Daar moest ik uiteraard na de wedstrijd wéér douchen. Dat werd me teveel, haha! Ik wilde liever geld verdienen, zeker om we toen ook begonnen met uitgaan. We gingen altijd met de vrienden naar de Radstake of City. Die jongens zijn nog steeds mijn kameraden. Ik speel nog één keer in de twee weken een potje zaalvoetbal in Beltrum. Via mijn zoon Milan kwam ik weer terug bij de Grol. Hij werd lid van de F-pups en ik werd gevraagd om te assisteren. Dat heb ik tot en met afgelopen seizoen gedaan en toen ben ik niet meer benaderd. Heel jammer.”

Kermis en carnaval
Stilzitten is echter niks voor Arne. Hij is actief bij het kermiscomité en bij de Knunnekes. Bij de kermis zorgt hij voor de inkoop. “Alles van drank tot ehbo. We werken met een hele fijne groep mensen. Dit jaar is er helaas geen kermis, ik heb al mijn hoop op carnaval gevestigd. Ik ben samen met Berry Temminghoff begeleider van het jeugdprinsenpaar. Fantastisch om te doen! We gaan 5 dagen met die kinderen en hun ouders op pad. We zorgen ervoor dat ze overal op tijd zijn en dat ze carnaval kunnen beleven zoals het echt is. Ik help ook bij het bouwen van het decor voor het jeugdcarnaval. Dat zijn mooie dagen. Mijn dochter Pien helpt ook mee en je komt dan helemaal in de carnavalsstemming. Sommige ouders zeggen van tevoren niks met carnaval te hebben en vervolgens kom ik ze elk jaar weer tegen, drie dagen op rij. Voor komend seizoen is het nog heel onzeker allemaal. Ik hoop zo dat het doorgaat, alleen die voorbereidingen al. Daar verheug ik me enorm op!” De verbouwing van het nieuwe onderkomen van Poelhuis Promo loopt gestaag. “Heel wrang, maar wel met dank aan de coronacrisis. De eerste weken heb ik het echt heel rustig gehad en kon ik veel aan het huis doen. Gelukkig loopt het nu weer mooi door. Hier kan ik veel beter uit te voeten met het werk; het is een hele goede beslissing geweest om naar de Lichtenvoordseweg te verhuizen.”

www.poelhuispromo.nl