Vrouwen 1 schakelt tandje terug om daarna weer gas te kunnen geven

03-09-2020

Bron: Clubblad - Jaargang 40 - 2020 - Nummer 2

Door: Rik Gockel

In het voorjaar van 2019 starten Grol en VIOS Beltrum een verkenning die moet leiden tot een verregaande samenwerking in het meiden- en vrouwenvoetbal. Dat Vrouwen 2 en 3 al een gecombineerd gezelschap is, smaakt naar meer. Beide verenigingen hebben een gezonde ambitie en het in elkaar schuiven van nog meer teams kan zorgen voor enerzijds een prestatieve afdeling met meer continuïteit en anderzijds meer uitwisselbaarheid in het recreatieve deel. Hoewel de nieuwjaarstoespraak begin januari van dit jaar nog hoop biedt, blijkt dat vooral bij s.v. Grol te weinig draagvlak is om het partnerschap verder vorm te geven. Reden: het eerste vrouwenelftal van Grol ziet het niet zitten om in Beltrum te voetballen. Plan B komt uit de kast en na vele gesprekken met betrokkenen staat de boel inmiddels weer op de rails.

Ongeveer de helft van het vrouwenteam is na afgelopen seizoen om uiteenlopende redenen gestopt en het vervroegd over laten komen naar de senioren van enkele jeugdige meiden bleek niet haalbaar. Daarom gaat Vrouwen 1 in het seizoen 2020/2021 op vrijdagavond in een ‘zeven-tegen-zeven’ competitie spelen. Enkelen daarvan gaan om wedstrijdritme te behouden zelfs een dubbel programma draaien in het weekend en sluiten aan bij Vrouwen 3, een gemengd team dat ook komend seizoen bestaat uit speelsters van VIOS Beltrum en s.v. Grol.

Overbruggingsjaar
Milou Groot Kormelink - ooit werd ze geïnspireerd om de handen uit de mouwen te steken door het EK Vrouwenvoetbal in 2017 - is vanuit het voetbalbestuur verantwoordelijk voor het voetbaltechnische gebeuren binnen het meisjes- en vrouwenvoetbal. Ze heeft een, in alle opzichten, enerverend jaar achter de rug. De teleurstelling over de samenwerking met VIOS was amper verwerkt of de eerste gesprekken over de nieuw ontstane situatie stonden alweer in haar agenda. En die gesprekken, dat waren er heel veel. Dat heeft opgeleverd dat het restant van Vrouwen 1 nu traint met de meiden onder 19 jaar. Hoewel de nieuwe trainer in aantocht is en Mark Houwers tot die tijd de honneurs waar neemt, zijn de eerste ervaringen goed. Deze gecombineerde trainingen van meiden en vrouwen moeten in het seizoen 2021/2022 uitgroeien tot een nieuw volwaardig Vrouwen 1.

Slachtofferrol
Een vaak gehoorde kwestie op het sportpark: “Het vrouwenvoetbal hangt er een beetje bij en wordt niet serieus genomen.” Om er bij een vereniging onbelemmerd bij te horen, is het van belang om je als speelster gedisciplineerd te gedragen, wat terug te doen voor de club en open te staan om je aan te laten spreken. Dan heb je recht om je mening te verkondigen en gebruik te maken van faciliteiten. Die wederkerigheid laat nu nog te wensen over. Volgens Milou is op dit vlak nog winst te behalen, ook al is er met de saamhorigheid en gezelligheid niets mis; nog te vaak ziet ze dames in de slachtofferrol kruipen. “Waarom moet ik dat doen en waarom krijgen de mannen bepaalde faciliteiten wel en wij niet… ?” De komende jaren gaat daar ook aan gewerkt worden en staan er ideeën op stapel om de betrokkenheid van de meiden en dames bij de club te vergroten. Met andere woorden: niet alleen goede trainers zorgen voor ontwikkeling, ook de inzet van meiden en dames binnen andere disciplines van de vereniging zorgen voor kruisbestuiving en vooruitgang.

Voetbalbestuur
Zelf heeft Milou al ondervonden dat haar zetel in het voetbalbestuur veel oplevert. “Het selecteren en het aanstellen van een trainer is een complex proces. Dat heb ik nu van dichtbij meegemaakt. Dat was een mooi leerproces. Maar ook lastige vraagstukken heb ik kunnen klankborden.” De afvaardiging van Milou in het voetbalbestuur zorgt voor meer evenwicht en aandacht voor het meiden- en vrouwenvoetbal. De vrouwentak kan leren van het mannenvoetbal en je kunt samen dingen organiseren. In de persoon van Dalibor Repija is versterking gekomen. Dalibor gaat samen met Milou de voetbaltechnische taken oppakken zodat ook het kader beter is uitgerust komend jaar.

Stip op de horizon
Het komend seizoen zal vooral geduld nodig zijn. Het plezier en enthousiasme erin houden en gestaag werken aan betere voorwaarden. Het beleidsplan moet afgestoft worden en een plan van aanpak toegesneden op de huidige situatie lijkt broodnodig. Milou schat in dat Grol over vijf jaar misschien wel weer drie vrouwenteams heeft. Dat is potentieel mogelijk gezien het aantal speelsters in de oudere jeugdteams.

Milou is blij dat, ondanks het roerige jaar en het stapje terug, er serieus wordt gewerkt aan een betere positie voor het vrouwenvoetbal. “We moeten ook niet vergeten dat er tussendoor mooie, positieve dingen gebeuren binnen het meiden- en vrouwenvoetbal. Nikki Meusert traint volgend jaar bij de MVVA, een regionale selectie voor getalenteerde meisjes. Marc Houwer, de trainer van ‘onder 17 jaar’, gaat onder begeleiding van Jos Porskamp de cursus voetbaltrainer TC3 doen. En er komt een extra meisjeselftal bij in de leeftijdscategorie ‘onder 11 jaar’. Rianne Boschker, een nieuwe trainster afkomstig van HMC, gaat dit team begeleiden.”