Even voorstellen: Paulus Maessen

08-09-2020

Bron: Clubblad - Jaargang 40 - 2020 - Nummer 2

Ik ben Paulus Maessen (52), geboren in Groningen. Ik woon sinds 1993 in Groenlo en ben in 1997 gaan voetballen bij Grolse Boys. Al vrij snel werd ik vrijwilliger bij de jeugdafdeling. Trainer, leider, medeorganisator van kampweekenden en andere activiteiten en ik was zelfs een aantal jaren de hulpsint. Later ben ik bij de senioren trainer/leider geweest van het tweede elftal.

Samen met Jasper de Kinkelder hield ik me naast het voetbal vooral bezig met alles op het gebied van de media. Zo hebben we de eerste website grolseboys.nl gemaakt in 2002. Ik kan me nog herinneren dat we elke maandagavond urenlang bezig waren met het vullen van de site met uitslagen, wedstrijdverslagen, foto’s en video’s. Zelfs brachten we in 2003 een live-verslag van een wedstrijd. Met de techniek van die tijd was dat best bijzonder en behoorlijk vooruitstrevend. Ook bedachten we het spel SuperTwaalf, dat de club twee jaar lang volledig in zijn greep had. Later hebben we verschillende presentatiegidsen gemaakt en een promotiefilm voor het coöperatiefonds van de Rabobank, waarmee we voor de club een flinke geldprijs én de  originaliteitsprijs wonnen.

Voor het 60-jarig jubileum heb we een speciale uitgave gemaakt. Als echte onderzoeksjournalisten zijn we gaan speuren in verschillende landelijke- en regionale archieven om het allereerste begin van het voetbal in Groenlo te onderzoeken. Rond 1900 werd al op klompen tegen een bal getrapt en niet veel later werden DOS en KW, de voorlopers van Grol en de Boys opgericht. Nu, 120 jaar later komt alles weer samen… Het meest trots ben ik op het boek: 70 - de mensen van het Wilgenpark, dat we hebben uitgebracht ter gelegenheid van het 70-jarig jubileum. In dat boek laten we aan de hand van 70 persoonlijke herinneringen zien wat de club gevormd heeft: de verhalen! Ik ben erg blij om te zien dat beide uitgaven inmiddels een eigen plekje hebben gekregen op de vernieuwde site svgrol.nl.

En nu ben ik toegetreden tot de redactie van het clubblad van s.v. Grol. Toen Henri Walterbos me hiervoor vroeg, hoefde ik niet lang na te denken. Ik heb er heel veel zin in en het sluit goed aan bij mijn werk als vormgever. Ik ga me voornamelijk bezighouden met de fotografie en af en toe zal ik ook een verhaal gaan schrijven. Voor de toekomst hoop ik dat ik ook op creatief vlak kan bijdragen aan het clubblad of andere uitingen van de club. Met een eerste klus ben ik inmiddels begonnen: een nieuwe vormgeving voor de presentatiegids 2020/2021.

Ik verheug me op het eerste seizoen van de nieuwe club en hoop dat ik mijn rol een goede bijdrage kan leveren. Daar heb ik alle vertrouwen in en ik weet zeker dat we samen nog heel veel mooie dingen gaan maken.