Barry Janssen

14-09-2020

Bron: Clubblad - Jaargang 40 - 2020 - Nummer 2

Door: Okke Roorda

Na het fuseren van de Grol en de Boys, zijn er een hoop nieuwe gezichten van de Boys overgekomen. Barry is er hier een van en is dan ook al enige tijd in zijn rode tenue op de trainingsvelden te bewonderen. Op negenendertigjarige leeftijd is hij dan ook nog steeds een bloedfanatieke keeper, die het liefst iedere dag aan het trainen is.

Wie is Barry Janssen?
Barry, een 39-jarige Grollenaar, is zijn hele leven al een echte Grolse Boys man. Hij woont samen met zijn twee kinderen en vrouw in Groenlo en werkt bij Dusseldorp in Lichtenvoorde. Naast dat Barry al zijn hele leven voor de Boys heeft gekeept, is die ook altijd op andere manieren erg betrokken geweest bij de Boys. Zo is hij er onder andere jeugdtrainer geweest en werd hij in 2002 wedstrijdsecretaris van de jeugd. Dit heeft Barry een aantal jaar gedaan, waarna hij Jeugdvoorzitter werd. Dit hield in 2018 helaas alleen op. Buiten al deze formele taken was Barry ook weleens te vinden achter de bar op het Wilgenpark, hoewel hij meestal aan de goeie kant van de bar te vinden was.

Daarnaast heeft Barry als keeper een succesvolle carrière bij de Boys gehad. Hij wist met zijn team in 2013 namelijk promotie naar de 4e klasse veilig te stellen, hoewel hij tijdens de beslissende wedstrijd niet in staat was om te keepen. Na een ernstige botsing liep Barry namelijk een schedelbasisfractuur op, waarna hij ruim driekwart jaar niet meer onder de lat heeft kunnen staan. Wat scheelde, is dat Barry niet snel bang is, dit is ook een van de redenen waarom Barry ooit is gaan keepen. Keepen doet Barry nog steeds met veel plezier en fanatisme. Vlak nadat de trainingen hervat waren bij de Grol stond ook hij alweer te keepen. Hij had voor zichzelf namelijk een extra plekje weten te regelen bij de keeperstraining, waarna Barry zich al snel in de kijker speelde en aan mocht sluiten bij de selectietraining van Grol 2 en 3.

Ook heeft Barry zijn eerste wedstrijd er alweer opzitten, hierin keepte hij een oefenwedstrijd voor Grol 4 tegen Grol 3. Hij wist hierin helaas de nul niet te houden, maar speelde volgens zijn teamgenoten en tegenstanders een prima eerste pot.

Toekomst bij de Grol
Naast dat Barry nog al te graag zelf voetbalt, is hij ook bezig met het verduurzamen van het sportpark. Dit is een van de fusieafspraken, deze groep houdt zich bezig met de aanschaf van bijvoorbeeld zonnepanelen en ledverlichting. De Grol is momenteel namelijk veel geld kwijt aan het verwarmen van de kleedkamers en het verlichten van de velden. In de toekomst is het de bedoeling dat Grol hierin zelfvoorzienend of deels zelfvoorzienend wordt. Barry heeft zich hierbij aangesloten omdat hij hier met zijn werk ook veel mee in aanraking komt, hierdoor vindt hij het erg interessant om bij zijn nieuwe club hier ook mee bezig te zijn. Voor voetbalclubs als Grol, zijn de energiekosten vaak de grootste lastenposten. Iets waarop dus veel bespaard kan worden.

Ook is Barry betrokken geweest bij het ontwerpen van de nieuwe kledinglijn, hij is dan ook erg tevreden over het nieuwe rood wit blauwe tenue. Zijn oudste zoon mag volgend jaar in het, mede door hem ontworpen, tenue gaan schitteren. Hier is Barry dan ook erg trots op, “Zo blijft het Grolse Boys bloed door de gefuseerde vereniging heenvloeien”, vertelt Barry.

Ook al is Barry al 39, hij voelt zich nog net zo jong en fit als een A-junior en wil dus nog zeker niet stoppen met keepen. Aankomend seizoen is hij namelijk van plan om voor Grol zaterdag 4 te gaan keepen. Hier zullen een aantal ex-teamgenoten van de Boys een nieuw team vormen. Verder laat hij andere opties nog openstaan. Zo vindt Barry Grol 3 ook een leuk team en blijft hij, als het aan hem ligt, volgend seizoen ook lekker de keeperstrainingen van Tjiko volgen.

Barry is in het verleden altijd al erg betrokken geweest bij de Grolse Boys en is dat nu ook bij de fusievereniging blijven doen. Gefuseerd of niet, voor Barry maakt het dus allemaal niks uit. Volgens Barry is dit dan ook het moment dat de fusie gaat leven en dat er dus een erg leuke periode aankomt. Leden als Barry zijn dan ook fantastische aanwinsten voor onze vereniging. Ze zorgen er namelijk mede voor dat de club blijft voortbloeien.