Grol en Plan B

08-11-2020

Een plan A bestaat eigenlijk niet. Iets wat gebruikelijk is, noemt men alleen plan A als het niet uit te voeren is. De competitie 2020-2021 is een plan A. Net begonnen maar niet meer op de gebruikelijke manier uit te voeren. Maar de competitie wordt wel uitgevoerd. Op een andere manier. Dat heeft de KNVB opgeschreven in een plan B. In dat plan beginnen we weer op te warmen door te trainen vanaf half december. Daarna oefenwedstrijden te spelen. Want iedereen moet weer wedstrijdfit worden. Midden januari (16-17 januari) gaan we verder met de competitie. Volgens plan B betekent dat voor de Grol dat alle teams hun competitie uitspelen ! De bekercompetitie vervalt en er wordt gespeeld tot en met juni. Soms een doordeweekse wedstrijd. Ook geen nacompetitie. Er komt nog een aangepaste promotie-degradatieregeling. En niet onbelangrijk, het aantal toegestane wissels gaat bij de eerste elftallen van drie naar vijf per wedstrijd.

Als je alles bekijkt, dan is plan B een plan Bubbel. Een half jaar zitten we met elkaar samen op locatie Den Elshof. Het sportpark wordt helemaal in de hekken gezet, alle stacaravans, chalets en vakantiewoningen op Marveld worden afgehuurd, de midgetgolfbaan wordt een overdekt terras, de megatent op de parkeerplaats wordt de eetzaal. De tennisbanen worden ingezet voor techniektraining met voetvolley. Met de nieuwe led-verlichting op vier velden worden er ook ’s avonds om 21.00 wedstrijden gespeeld. Wat in de champions league kan, kan bij Grol ook. Alleen met het blauwrode pasje van de Grol mag je de locatie verlaten om te gaan werken, naar school te gaan of stiekem de hond uit te laten. Er komt een apart You Tube kanaal “The blue little red family” om het thuisfront van de prestaties op de hoogte te houden. Iedereen ondergaat elke morgen eerst een coronatest, vanaf 18 gecombineerd met een ademtest. In beide gevallen betekent een positieve uitslag een quarantaine van 10 dagen in de blauw witte Grol tent op de Marveld Arena. Hoofdzuster A. zorgt daar voor een streng regime. “Het moet toch niet gekker worden”.

Het algemeen bestuur is intussen volledig gefocust op plan B. Er worden 8 commissies, 6 werkgroepen en 5 projectteams ingesteld. Voetbalbestuur, organisatiebestuur en accommodatiebestuur schalen op naar fase 1.  Want plan B moet slagen. Wie aan plan A is begonnen, moet ook plan B zeggen. Chef Hansi heeft de leiding over deze nog nooit vertoonde operatie. “Was Hansi Flick flickt, kann ich auch”.

Het gaat dus allemaal nog goed komen met dit seizoen 20-21. Laten we er met zijn allen naar uit kijken en ons goed voorbereiden. Vooral allemaal fit blijven, lichamelijk en geestelijk, is de opdracht voor de komende paar weken. De vroege kerstbomen aan de kant. Want voor je het weet, staan we weer aan de aftrap en langs het veld. Zeker weten, als we ons nog even aan de corona-regels houden. Dat is het waard.