Michael Verrips: Van Grol tot aan de Premier League

13-11-2020

Vorige week is clubblad nummer drie verschenen. Wederom een prachtige editie met veel en diverse mooie verhalen. In de komende weken zullen wij deze verhalen ook via onze website en social media delen. Vandaag dus de eerste. Gelijk een hele mooie: een interview met oud-jeugdspeler van Grol Michael Verrips die momenteel in de Premier League speelt. Veel leesplezier!

Bron: Clubblad - Jaargang 40 - 2020 - Nummer 3.

Door: Pim Westervoorde

Dat Grol veel talenten heeft is onbetwist. Zo hebben verschillende spelers van Grol in het verleden bij topclubs gespeeld in het binnen- en buitenland, zo ook Michael Verrips – op dit moment keeper bij Sheffield United in de Premier League. Hij bewandelde een route van sportpark Den Elshof tot aan een van de beste competities ter wereld. Vanuit mijn vroegere jaren bij onze club ken ik Michael. Hij was een jaar ouder en speelde een lichting hoger. Ik was razend benieuwd hoe het met hem gaat, maar een retourtje Engeland zit er voor mij helaas niet in. Ik stelde hem wat vragen via Instagram DM.

Voor wie je niet kent: In welke periode heb je bij Grol gevoetbald en wat is je precieze vervolg geweest na het spelen bij Grol in Groenlo?

“Ik heb tussen 2001 en 2007 bij s.v. Grol gespeeld. Vervolgens ben ik in 2007 naar de jeugd van FC Twente/Heracles gegaan. Hier heb ik 3 jaar gespeeld. Mijn ouders verhuisden vervolgens vanuit Groenlo naar Arnhem. Ik verkaste mee en maakte een stap naar Vitesse. Daar heb ik een jaar gespeeld, om vervolgens naar PSV te vertrekken. Twee jaar in Eindhoven resulteerde in een rentree bij FC Twente. Daar kwam ik tot aan de hoofdmacht, maar speelde daar nooit een wedstrijd. Toen ik 19 jaar was vertrok ik vervolgens naar Sparta Rotterdam en werd ik tweede keeper. Ik maakte wekelijks vast onderdeel uit van de selectie. Uitgerekend in de laatste wedstrijd van het seizoen maakte ik mijn debuut in de Eredivisie, en moest er gewonnen worden om te handhaven in de Eredivisie. Na mijn eerste seizoen leek het mezelf en mijn trainer destijds (Alex Pastoor) een goed plan om een jaar ervaring op te doen bij MVV Maastricht. Ik was eerste keeper en daar speelde ik alle wedstrijden dat seizoen in de Keuken Kampioen Divisie. Daarmee verdiende ik een transfer naar KV Mechelen in België. Dit waren mijn stappen tot ik ‘echt’ doorbrak. Ik speel nu bij Sheffield United in Engeland. In Oranje heb ik in 2 keer in NL onder 18, 1 keer NL onder 19 en 4 keer in NL onder 20 gespeeld, echter ik heb nooit aan een toernooi meegedaan.”

Hoe bevalt het je in Engeland? Is het altijd een droom van je geweest om te voetballen in de Premier League?

“Het bevalt me nu heel erg goed in Engeland. Mijn eerste seizoen was toch lastiger aanpassen dan ik zelf had verwacht. Je kan toch wel stellen dat alles anders is dan wat je gewend bent (België is toch min of meer hetzelfde als Nederland, zeker qua communicatie). Waar normaal constantie op het veld en stabiliteit buiten het veld toch wel behoorden tot mijn vaste kerneigenschappen, was hier weinig van over in de eerste maanden in Engeland. Doordat de overgang naar Sheffield door omstandigheden stroef was verlopen, ben ik de eerste periode van het seizoen niet speelgerechtigd geweest. Dit vrat aan me als keeper en persoon, zeker door het seizoen wat ik daarvoor had meegemaakt bij KV Mechelen. Daarnaast was ik alleen en kon ik mijn familie en vrienden niet tot nauwelijks zien. Toch kwam de ommekeer. Na een aantal maanden heb toch mijn debuut gemaakt. Cliché: maar een droom die uitkomt! Dit seizoen is alles anders. Het seizoen begon enigszins teleurstellend want ik zou eigenlijk verhuurd worden. Dat ging niet door vanwege een blessuregeval. Dat was jammer, maar ik voel mij nu gelukkig en zit op mijn plek. Ik ben volledig gewend aan het land, de taal, de club en alle mensen hier in Sheffield.”

Een droom kwam uit?

“De droom om ooit in Engeland te spelen is gegroeid gedurende mijn carrière. Toen ik bij MVV speelde, werd mij wel eens gevraagd waar ik mezelf zag over 5 jaar. Ik antwoordde toen dat ik binnen 3 jaar in de Premier League zou spelen. Ik trainde er hard voor en mijn teamgenoten gunden het mij echt. Toch wird er ook gelachen om mijn uitspraak; van de Keuken Kampioen Divisie tot aan de Premier League. Wie bedenkt dat nou? Een man, een man, een woord, een woord. Twee jaar na mijn uitspraken tekende ik bij Sheffield United!”

Een prachtig en inspirerend verhaal voor menig voetballertje, maar hoe kijk je terug op Grol? Spreek je er bijvoorbeeld nog mensen van? En welke hoogtepunten heb je er gekend?

“Ik kijk terug op s.v. Grol als een leuke en vooral speelse periode. In deze periode draaide het echt om het plezier maken met al mijn teamgenoten. Wat ik me vooral kan herinneren van de s.v. Grol is hoe goed alles geregeld was: De kleedkamers, de begeleiders/trainers, de velden en de kantine. Mijn hoogtepunt bij s.v. Grol? Dat weet ik nog: Kampioen in de E1! Helaas heb ik na alle jaren met niemand van mijn s.v. Grol-tijd nog contact. Wel herinner ik mij zeker een aantal van mijn teamgenoten nog goed: Mees te Brinke en Luuk Waenink. Ik sprak vaak met ze af! Als ik in Nederland ben dan kom ik af en toe nog wel eens door Groenlo, waar ik mooie herinneringen aan heb.”