Voetbalster Nikki Meusert

26-11-2020

Bron: Clubblad – Jaargang 40 – 2020 – Nummer 3

Door: Carmen Arendsen

Al jarenlang lees ik met veel plezier het clubblad van de s.v. Grol en constateer ik iedere keer weer dat er maar weinig over het vrouwenvoetbal wordt geschreven. Toch best gek met 185 vrouwelijke leden, waarvan er 137 voetballen, een hoop vrouwelijke vrijwilligers en nóg meer vrouwelijke toeschouwers en voetbalvrouwen. Dus toen ik werd gevraagd voor de clubbladcommissie dacht ik: Yes, wij gaan eens wat voetbalvrouwen de komende tijd in de spotlight zetten. Voor deze allereerste editie heb ik een fanatieke speelster gevraagd die toevallig kort geleden ook nog eens speelster van de maand is geworden bij Seesing Flex: Nikki Meusert.

Nikki Meusert is een opvallende verschijning in het JO13-1G team waar zij speelt. Met haar lengte en haar lange blonde haren valt deze dame op tussen alle andere twaalfjarige jongens. Desalniettemin staat ze flink haar mannetje en deinzen de jongens niet voor haar terug. Nikki speelt al sinds haar 6e jaar voetbal. Voordat ze spelend lid werd bij de Grol zat ze op ballet, maar dit bleek niet helemaal haar sport te zijn. Vooral toen haar oudere broer Yaluka ging voetballen, dacht ze: Dat lijkt mij ook leuk! En zo geschiedde. Inmiddels is Nikki alweer 6 jaar lid bij de s.v. Grol en vindt ze het nog steeds heerlijk om in Groenlo te voetballen.

Ze is haar voetbalcarrière begonnen bij de F’jes en ze is van de F9, naar de F1, E1 naar de D1 gegaan. Nu voetbalt ze bij JO13-1G. En na al deze jaren startte ze voor het eerst met één ander meisje in dit jongensteam. De JO13-1G waar Nikki speelt, wordt begeleid door vier leuke, enthousiaste heren. Te weten: Wout Walterbos (hoofdtrainer), Jelle Rijks (trainer/begeleider), Martijn Eckhardt (trainer/begeleider) en Luuk Ottink (trainer, assistent-scheidsrechter). Het team komt uit in de Hoofdklasse en heeft al enkele mooie wedstrijden gespeeld. Nikki is een echte verdedigster vertelt ze. "Zo kan ik af en toe een beetje door het midden dribbelen met de bal. Vroeger wilde ik altijd scoren, maar eigenlijk kan ik dit helemaal niet haha!, dus ik sta op een goede plek.” Nikki vertelt enthousiast over haar trainingen van Wout. “Hij is niet erg streng en dat vind ik prettig.” Ongeacht of Nikki een beetje uitgeput is van school, ze komt altijd trainen. “Want als ik er dan weer ben, dan heb ik altijd zin omte voetballen”, vertelt ze.

Meiden- en Vrouwenvoetbal Achterhoek

Naast dat Nikki wel drie tot vier keer in de week te vinden is bij de s.v. Grol, is ze een fanatiek speelster bij MVVA. Het MVVA staat voor Meiden en Vrouwen Voetbal Achterhoek. Het MVVA is in het jaar 2019 opgericht met als doel het meiden- en vrouwenvoetbal in de Achterhoek kwalitatief te laten groeien. MVVA is een professionele talentenacademie voor meiden, waar talentvolle amateurspeelsters trainen, wedstrijden en toernooien spelen op een hoog niveau. Het MVVA is te vinden in Doetinchem, waar Nikki speelt in het meidenteam M014. Elke vrijdag traint zij er en soms op woensdag, dit is afhankelijk van de wedstrijden die zij met dit team speelt. Op de dagen dat zij niet traint met MVVA gaat ze in Groenlo naar de voetbalschool. Gelukkig is Nikki niet de enige die uit Oost-Achterhoek die kant op reist, een meisje uit Beltrum en een ander meisje uit Borculo zitten ook bij de MVVA, maar helaas voor Nikki wel in het MO13 team.

Nikki is vanuit de Grol gevraagd om deel te nemen aan de selectiedagen. Met veel enthousiasme heeft Nikki de selectiedagen goed doorlopen en is zij gevraagd om het team MO14 te versterken. Nikki was natuurlijk razend enthousiast, want haar insteek was om deel te nemen aan het team van MO13. Nikki vertelt met veel enthousiasme over haar tijd bij de MVVA. Enkele weken geleden heeft haar team zelfs een wedstrijd mogen spelen tegen een jeugdteam van PEC Zwolle. “Eerst was ik altijd best een beetje onzeker in het veld, maar sinds ik bij MVVA speel, heb ik dat gelukkig niet meer”, vertelt Nikki. Nikki heeft veel vriendinnen gemaakt bij de MVVA, ze gaat veel om met twee meisjes uit Hengelo (GLD) en met een meisje uit Zutphen.

Op de vraag of meidenvoetbal anders is dan jongensvoetbal reageert Nikki heel kort. “Tuurlijk!” zegt ze. “Meiden voetballen op een hele andere manier dan jongens. Ik heb het geluk dat ik in twee hele leuke teams speel. Met de meisjes onderling is het natuurlijk erg gezellig, maar als ik écht zou moeten kiezen voor het (voetbal)spel dan ga ik toch voor het voetbal met de jongens. Jongens zijn veel serieuzer bezig met het spel, waardoor je veel meer leert in een kortere tijd. Ik zou daarom ook alle meiden adviseren om eerst bij de jongens te beginnen met voetballen. Van jongens kan je zoveel leren, vooral op technisch gebied. En ja, als de jongens wat tegen je zeggen dan moet je je er zeker niks van aantrekken. Veel jongens proberen je altijd wat wijs te maken…”

Toekomst

Nikki’s plan is om voorlopig nog bij de s.v. Grol te blijven voetballen en dit te combineren met de trainingen en wedstrijden van de MVVA. Nikki’s droom is om ooit nog met het Marveldtoernooi mee te kunnen doen, maar ach, daar kan ze nog enkele jaren flink voor trainen. Daarnaast wil Nikki natuurlijk netjes haar school afmaken. Ze vertelt dat ze de Mavo op het Marianum prima kan combineren met alle avonden voetbal. En een training overslaan voor het maken van huiswerk? “Ach”, zegt Nikki: “Dan maak ik toch een keertje mijn huiswerk niet.”