Noah Oosterholt: Dromen van de Johan Cruijff Arena

30-11-2020

Bron: Clubblad - Jaargang 40 - 2020 - Nummer 3

Door: Pieter Peeters

Voor deze editie ben ik op bezoek bij Noah Oosterholt. Noah is net 13 jaar geworden en woont met zijn ouders Frank en Dorien, zusje Lola en hond Alpha in het centrum van Groenlo, binnen de Grolse gracht. Hij komt uit een sportieve familie. Vader Frank is oud Grol 1 speler en voetbalt af en toe nog in het 5e. Moeder Dorien volleybalt in het eerste van VV Grol en zusje Lola voetbalt met veel plezier in O11-3. Noah zelf voetbalt nu een aantal jaar bij “De Superboeren”. Ik ben benieuwd naar zijn verhaal!

In welk team voetbal je?

“Ik speel dit seizoen in JO14-1, het liefst als rechter centrale verdediger of rechtsback. Mijn sterke punten zijn het opdribbelen en het sterk zijn aan de bal. Ik heb ook een goede pass in de benen, zowel een korte als een lange bal. Het ‘voetballen zonder bal’, dus het positioneren en verdedigen, kan nog wat beter vind ik zelf.” Op de vraag of hij het naar z’n zin heeft, antwoordt Noah: “Ik vind het heel leuk om bij De Graafschap te spelen. Je moet er echter wel wat voor over hebben. Ik train vijf keer in de week en in het weekend heb ik een wedstrijd, dus je hebt veel minder tijd om te chillen met vrienden.”

En je moet ook nog naar school!

“Ja, klopt. Ik ga gewoon in Groenlo naar school, zit op het Marianum. Ik zit nu in de 2e klas op de MAVO. Wiskunde is mijn favoriete vak, NASK (Natuur- en scheikunde voor de oudjes) vind ik niks aan.”

Maar hoe combineer je dat met de trainingen dan?

“Dat is wel goed geregeld allemaal. Ik mag op bepaalde uren weg en die uren haal ik in wanneer er lessen uitvallen of wanneer ik er tijd voor heb. Het zijn wel lange dagen. Ik moet elke dag het 1e uur beginnen tot het 5e of het 6e uur. Daarna stap ik de bus in om te gaan trainen. Ik train dus elke dag! En vaak ben ik dan rond 18.00 of 19.00 uur weer thuis, dat ligt aan het tijdstip van de training. Dan kan ik ook pas avondeten en moet ik nog wat voor school doen. Pittig, maar ik vind het nog steeds goed te doen.”

Weet je nog wanneer je gescout bent?

“Ja, het was in de E1, als tweedejaars. Ik stond spits in die tijd en ik kon er vrij weinig van, haha. Maar ik werd toch gescout, door de KNVB. Ik ging steeds door naar de volgende ronde. In de derde wedstrijd werd ik opgesteld als centrale verdediger. Toen speelde ik erg goed en werd ik gescout door De Graafschap. Ik mocht meetrainen, wedstrijden voetbalde ik nog bij Grol. Het seizoen erna speelde ik ook mijn wedstrijden voor De Graafschap.”

Je voetbalt dus al eventjes bij De Superboeren. Wat is tot nu je mooiste voetbalmoment?

“Ik ben al heel lang fan van Ajax, want dat is natuurlijk het beste team van Nederland. Twee maanden geleden was ik dus erg blij dat ik bij de selectie zat om uit tegen Ajax te spelen! We moesten voetballen op het veld naast de Johan Cruijff Arena, dat was echt vet! Die ervaring pakken ze me mooi niet meer af.”

Zie je jezelf al bij Ajax voetballen?

Noah reageert nuchter: “Haha…ik heb geen flauw idee. Ik laat het lekker op me afkomen. Het is natuurlijk wel een droom van mij om bij Ajax te voetballen en net zo goed te worden als mijn voorbeeld Matthijs de Ligt. Maar als ik net zo goed word als Virgil van Dijk, heb ik daar ook geen problemen mee hoor, haha!”

En als dat onverhoopt niet lukt?

“Dan ben ik in ieder geval een hele mooie ervaring rijker. En ga ik weer lekker bij Grol voetballen, met mijn vrienden…”

Want dat mis je het meest?

“Wel een beetje. Maar in mijn vrije tijd voetbal ik wel veel met vrienden op straat of op pleintjes. Lekker trucjes oefenen en zo. En ik game ook graag. Dat doe ik dan ook met vrienden, vaak online.”

En je hebt ook een Instagram account!

“Ja! Ik heb er in de coronatijd veel tijd voor gehad. Ik heb mezelf veel dingen aangeleerd. Vooral veel trucjes met de bal en zo. Die heb ik dan allemaal gefilmd. Er staan ook wel een paar bloopers tussen haha, want niet alles gaat gelijk in één keer goed. Ik heb nu 1147 volgers, maar dat mogen er van mij natuurlijk heel veel meer worden… Dus als jij vette tricks wil leren, dan moet je mijn account zéker gaan volgen, noahstreet._!”

Dat gaan we natuurlijk met zijn allen doen!

Zo te horen is het leven van een toekomstig profvoetballer een druk bestaan. En om Noah nogmaals te citeren, ‘je moet er veel voor over hebben’. Erg knap hoe Noah, maar ook de andere jongens die in dezelfde situatie zitten, ermee omgaat. Respect! Dromen mag altijd. En mocht het niet zover komen, want die kans blijft natuurlijk klein, dan heb je er tenminste veel van geleerd en ben je een mooie ervaring rijker!