Installatie LED-veldverlichting gestart

08-12-2020

Zoals velen reeds bekend, zijn er van uit de fusie tussen de Grolse Boys en de Grol gelden beschikbaar gekomen om sportpark Den Elshof te verduurzamen.

Een nadrukkelijke wens van de projectgroep was dat nog in 2020 led-veldverlichting zou worden aangebracht. Nadat de projectgroep de nodige offertes heeft ontvangen en beoordeeld, is Aerolux als beste uit de bus gekomen. Na goedkeuring vanuit de SEAG heeft ook het hoofdbestuur akkoord gegeven en is de opdracht in augustus verstrekt. Zo is het nu, na een aantal maanden van voorbereiding en inkoop aan de zijde van Aerolux dat de werkelijke uitvoering is gestart! Maandag is er gestart met het vervangen van de eerste armaturen op de ArenA en veld 3. Als het weer ons gunstig gezind is en alles verloopt zonder veel (technische)problemen zal aan het einde van de week het project worden opgeleverd!

Alle velden zullen dan voorzien zijn van Lumosa armaturen die zorgen voor een duidelijk zichtbare upgrade van de lichtopbrengst! De velden beschikken dan over een gemiddelde lichtopbrengst van ruim 120 lux, de led verlichting op het hoofdveld haalt een gemiddelde lichtopbrengst van 200 lux bij wedstrijdverlichting! De verlichting kan via een Lumosa Touch screen als ook via een app applicatie bediend kunnen worden. Ter vergelijking, het hoofdveld heeft nu, als alles brandt een gemiddelde van 100 lux, veld 1 gemiddeld 85 lux.

De overgang naar led-veldverlichting is een grote stap in de goede richting naar ons energie neutrale sportpark! Ook geeft het natuurlijk een behoorlijke kostenbesparing op de energie rekening, grove schattingen geven zo’n €5.000 per jaar aan. Hierbij mag niet onvermeld blijven dat reeds de verlichting in de gebouwen al vervangen is door led verlichting.

De projectgroep verduurzaming heeft met de voorbereiding van het vervangen van de ledverlichting een belangrijk deel van haar taken volbracht en zal verder gaan in een werkgroep. Deze werkgroep met leden uit verschillende geledingen vanuit de club heeft de ambitie uitgesproken om te streven naar een energie neutraal sportpark Den Elshof. Zij zijn op de achtergrond alweer hard aan het werk met de volgende te zetten stappen.