Verslag Extra Ledenvergadering 14 December 2020

14-12-2020

Grol gaat voor een extra half kunstgrasveld en krijgt 25 euro per vierkante meter woningbouw op het Wilgenpark

Op Maandag 14 december 2020 vond er een extra Ledenvergadering plaats om de aangehouden agendapunten van de reguliere ledenvergadering van 5 oktober 2020 te bespreken.

De extra ledenvergadering werd gehouden in een grote zaal bij De Mattelier en werd bijgewoond door 6 bestuursleden en 6 leden van de Grol, alles binnen de geldende Corona regels.

De volgende punten passeerden de revue:

• Er waren geen opmerkingen naar aanleiding van het Algemeen Jaarverslag zoals gecommuniceerd direkt na de reguliere ledenvergadering.

• De kleine wijzigingen in het huishoudelijke reglement werden uitgebreid toegelicht, en vervolgens goedgekeurd. De wijzigingen betreffen o.a. het kledingbeheer en de gewijzigde bestuursvorm. Het vernieuwde huishoudelijke reglement wordt op de website geplaatst.

• Penningmeester Tom Hoffman lichtte vervolgens uitgebreid en vakkundig een sluitende begroting toe. In totaal 343.000 euro aan de lastenkant en 344.000 euro aan de inkomstenkant. Derhalve een voorzien resultaat van 1.000 euro. De gelden vanuit de fusie zijn hierin niet meegenomen. Wel is voor de nieuwe wedstrijdkleding een lager bedrag opgenomen, omdat een gedeelte hiervan wordt gefinancierd vanuit de fusiegelden. Positief om te vermelden is dat de contributies en de sponsorbijdragen tot nu toe goed worden voldaan. En dat er op het gebied van sponsoring, ondanks de Corona, veel nieuwe contracten zijn afgesloten. Verder kon Floris Geessinck namens de SEAG aangeven dat met veel inspanning, maar met succes, een zeer groot bedrag aan betaalde BTW terug ontvangen is. De begroting is goedgekeurd.

• Het voorstel om indexatie toe te passen op de contributie op 1 juli 2021, hetgeen niet in overeenstemming is met de fusieafspraken, gaat toch niet door. In overleg met de vergadering is uiteindelijk besloten om de indexatie met minimaal 1 jaar uit te stellen. Dit om de leden enigzins financieel tegemoet te komen in deze Coronatijd.

• Daarna volgde wederom een uitgebreide en vakkundige toelichting van de penningmeester. Ditmaal over de fusiebegroting. Het totaalbedrag blijft 320.000 euro. De afzonderlijke bedragen zijn enigzins aangepast. Zo is het begrote bedrag voor het Pannakooi, in overleg met de projektgroep en het Voetbalbestuur, van 10.000 euro verhoogd naar 80.000 euro, met als doel een extra half kunstgrasveld aan te kunnen leggen in plaats van een pannakooi. Daardoor kan er vaker en meer getraind worden, zeker als de natuurgrasvelden niet te gebruiken zijn. Of dit haalbaar is zal nog moeten blijken. Het is daarmee een voorlopig onderzoek. Een aantal andere bedragen is daardoor naar beneden bijgesteld. Van de 100.000 euro begroot voor verduurzaming is inmiddels een deel uitgegeven aan nieuwe LED verlichting voor binnen en buiten. Dit zal tot een besparing van 5.000 euro aan energiekosten gaan leiden, en na 10 jaar gaat de vereniging er aan verdienen. De fusiebegroting is goedgekeurd. Mochten er grote wijzigingen komen, dan zal het Algemeen Bestuur de leden weer informeren.

• De voorzitter kon vervolgens melden dat het verkoopcontract van het Wilgenpark getekend is en op 23 december 2020 tot uitvoering komt. Een extra optie in dit contract met de Gemeente boven op de 170.000 euro is dat indien er de komende 10 jaar grond van het Wilgenpark als bouwgrond voor huizen gaat worden gebruikt, de Grol hier 25 euro per vierkante meter woningbouw voor gaat ontvangen. Het grootste deel van het terrein zal waarschijnlijk omgevormd gaan worden tot een publiekelijk toegangelijk natuurgebied, in samenwerking met het Waterschap.

• Daarnaast werd medegedeeld dat de extra bijeenkomst op 5 oktober 2020 om de jubilarissen van 50 jaar lidmaatschap te huldigen dit jaar een groot succes was. Dit jaar ingegeven door de Corona beperkingen. Maar vanwege succes is het bestuur voornemens om dit in 2021 ook los te koppelen van de Ledenvergadering en hiervoor een aparte bijeenkomst te organiseren.

Aangezien de vragen al tijdens de agendapunten waren gesteld, was er vervolgens geen rondvraag meer. De aanwezige leden dankten het bestuur voor een uitstekende en plezierige vergadering.