Grol door naar volgende ronde Achterhoekcup

23-02-2022

DZC ’68 – Grol 1 – 2

Na de mooie ruime 4 – 0 competitie-overwinning op zondag tegen SDC ’12, moest Grol het dinsdagavond 22 februari voor de Achterhoekcup opnemen tegen DZC ’68 in Doetinchem. Op het in 2017 prachtig vernieuwde sportpark Zuid begon Grol echter niet in de sterkste formatie, in de basis veel spelers die afgelopen zondag niet of weinig gespeeld hadden.

DZC ’68 is de koploper in de zaterdag 1e klasse en liet ook, zij het af en toe, zien makkelijk en snel de bal rond te kunnen spelen. Dit echter zonder echt gevaarlijk te worden. De periodes waarin DZC ’68 meer in balbezit was, werden afgewisseld met periodes waarin Grol meer in balbezit was. Het werd daarmee een gelijkopgaande wedstrijd, die meer spannend dan hoogstaand was, met weinig kansen aan beide kanten, mede door het vroege storen en afjagen van de bal door beide ploegen.

Pas na 20 minuten was er de eerste doelpoging van Grolkant: een schot van Tiem Rots ging ruim over het doel. Vlak voor rust was er een kans voor Mart Zieverink, zijn schot belandde op de keeper. In de 45e minuut was er eigenlijk pas een echte kans voor DZC ’68, maar dit was ook gelijk een hele grote. Wessel Baarslag redde uitstekend. De teams leken met 0 – 0 de rust in te gaan, maar in de 46e minuut was er dan toch plots nog een kans voor Grol: jeugdspeler Jordy Schutten nam een dieptebal mooi aan, draaide zich vrij en schoof de 0 – 1 binnen.

In het begin van de tweede helft schakelde DZC ’68 een tandje bij en vlak na rust schoot men al de gelijkmaker binnen, met een mooi strak laag schot van net buiten de 16-meter. Daarna kwam Grol er eigenlijk niet meer uit. Een schot van DZC ’68 kon ternauwernood nog tot corner worden verwerkt. De wedstrijd leek op shootouts uit te lopen, maar een kwartier voor tijd zorgen de ingevallen Siebe Lantink en Tycho Riteco samen voor de winnende treffer: Siebe stuurde Tycho met een mooie pass diep en Tycho rondde hard en doeltreffend af langs de keeper: 1 – 2.

Vlak voor tijd maakte Grol bij een verdedigende actie nog hands in het eigen strafschopgebied, maar de scheidsrechter beoordeelde dit als niet strafbaar. De spelers van DZC’68 waren het hier blijkbaar niet mee eens, maar de protesten mochten niet baten. Grol wint met 1 – 2 van DZC ’68 en is door naar de volgende ronde van de Achterhoek. Komende week is de loting voor de volgende wedstrijdronde.

Met twee overwinningen is Grol goed uit de winterstop gekomen. Aankomende zondag speelt Grol weer voor de competitie, een uitwedstrijd tegen Barbaros uit Hengelo.

Basis-opstelling Grol: Wessel Baarslag, Ramon Landewers, Mike Kempers, Mart Willemsen, Eduardo de Sousa Cavalcante, Titus Hoffman, Tiem Rots, Mick Wissink, Mart Zieverink, Tygo ten Bulte en Jordy Schutten.

Wissels: Myron Baten, Luc Berentsen, Rico Lammerdink, Siebe Lantink en Tycho Riteco.