Grol 6 strijdt tegen MS! Strijd jij mee?

05-05-2022

Bron: Clubblad 2022-1
Door: Luc Stortelder

‘’Vrienden, helaas een niet zo’n leuk bericht.” Van een afstandje een zin met zeven op zichzelf staande woorden, maar tegelijkertijd een zin met zeven woorden waarmee in één klap de ernst van de daaropvolgende boodschap helder wordt: ‘’Ik heb MS.’’

Onze zeer gewaardeerde vriend en oud-teamgenoot van Grol 6 zette op woensdagavond 2 juni 2021 onze werelden even stil. Vanwege privacyoverwegingen wordt hij in de publieke stukken niet met naam en toenaam genoemd.

Waar het begon met een verminderd gezichtsvermogen, veroorzaken nu ook de gevoelsstoornissen in de benen een beperkende rol in zijn leven. De MRI scans logen er dan ook niet om. Waar wij aan de zijlijn met onmacht toekijken, kijkt hij vooral naar alles wat nog wel tot de mogelijkheden behoort. Zijn positiviteit is dan ook iets wat wij als vrienden zeer aan hem bewonderen. Met z’n allen blijven we hopen op verbetering zodat hij weer kann functioneren zoals hoort op deze leeftijd.

Multiple Sclerose (MS) is een ziekte van het centrale zenuwstelsel waarbij er iets mis is in het afweersysteem. Hierdoor valt het lichaam de laag om de zenuwen (myeline) aan waardoor het beschadigt. Hierdoor kunnen uiteindelijk plotselinge verlammings-en uitvalsverschijnselen optreden. Hoe de ziekte zich ontwikkelt is vaak onvoorspelbaar, wat veel onzekerheid met zich meebrengt. Waar er verschillende vormen van MS zijn, zal de een zich herstellen van aanvallen/klachten en nemen bij de ander de klachten geleidelijk toe zonder herstel. Er zijn medicijnen om de ziekte af te remmen, maar genezing is helaas nog niet mogelijk.

En dit laatste is voor ons als vrienden en oud-teamgenoten ondraaglijk. Wij zijn dan ook als Grol 6 niet bij de pakken neer gaan zitten, maar hebben de koppen juist krachtiger dan ooit bij elkaar gestoken. Kijken naar de mogelijkheden, in plaats van de onmogelijkheden zoals onze vriend zou zeggen. Een medicijn kunnen wij niet realiseren, maar wel kunnen we zoveel mogelijk geld ophalen voor nieuw onderzoek zodat in de toekomst wellicht wél een medicijn beschikbaar is tegen deze vreselijke ziekte. En dat is precies wat we gaan doen.

Op zondag 22 mei 2022 organiseren wij van Grol 6, met onze vriend en oud-teamgenoot als lichtend inspirator, een benefiet dag waarvan de opbrengsten gedoneerd zullen worden aan het Nationaal MS Fonds. En jullie kunnen helpen!

- Allereerst zal Grol 6 zondagochtend 22 mei tijdens een benefietwedstrijd de degens kruisen met VV Vorden 3. In de weken voorafgaand aan zondag 22 mei zal het voor een ieder mogelijk zijn om door middel van sponsoring bij te dragen aan de benefietwedstrijd.

Link voor donatie financiële bijdrage: https://www.sterktegenms.nl/actie/grol-6

- Na afloop van de wedstrijd zullen in de kantine en rondom Grol 1 – Barbaros 1 door Grol 6 de nodige activiteiten georganiseerd worden waarmee uiteindelijk hopelijk een zeer mooi bedrag opgehaald kan worden.

- De komende weken zullen jullie via de Groenlose Gids en de sociale kanalen van Grol op de hoogte gehouden worden van deze benefiet dag en hoe jij en/of jouw team een steentje kan bijdragen voor onderzoek naar MS.

Mocht jij als lid, sponsor of met jouw team een creatief idee hebben om deze actie te ondersteunen, vernemen wij dat uiteraard graag. In dat geval kun je contact opnemen met lucstortelder@live.nl en/of 0623756296.

Rest ons jullie vriendelijk doch dwingend te verzoeken om zondag 22 mei 2022 met blokletters en rood omcirkeld in jullie agenda’s te zetten, zodat we er met z’n allen een onvergetelijke zondag van kunnen maken. Mocht je in de tussentijd meer te weten willen komen over MS, kun je onder meer terecht op https://nationaalmsfonds.nl/

Sportieve groet, Grol 6